02 January 2009

EDUCATION OF BURMA

ပညာေရးေထာင္ေတြကို ၿဖိဳလွဲၾက
- အရွင္ရာဟုလာ -


(A Temporary School for the Children after Cyclone Nargis at Ayeyarwady Delta)

ကံဟုမူလ၊ သမၺဳဒၶတို႔၊ ေဟာျပသည္မွာ၊ အရင္းသာရွင့္၊ ဥစၥာေဘာဂ၊ ဇီဝိတႏွင့္၊ သုခပြားရန္၊ ဤလူထံ၌၊ ဉာဏ္ဝီရိယ၊ ပေယာဂတည္း။

ဤလူ႔ကမၻာမွာ အသက္အိုးအိမ္ ခ်မ္းသာမႈ၊ လံုၿခံဳမႈ၊ တုိးတက္မႈေတြဟာ ဉာဏ္နဲ႔ ဝီရိယကုိ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္မႈ ဆိုတဲ့ လံု႔လအားထုတ္ျခင္း ပေယာဂဟာ အႀကီးက်ယ္ဆံုး၊ အခမ္းနားဆံုး၊ အေရးႀကီးဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။

ဉာဏ္နဲ႔ ဝီရိယကို ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္တတ္ဖို႔ဟာ အေျပာလြယ္သေလာက္၊ လက္ေတြ႔ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာေတာ့ ခက္ခဲလြန္းလွပါတယ္။ အဓိက ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ ျပႆနာကေတာ့ လူသားရဲ ႔ဝိသမေလာဘ၊ အတၱ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ ဆိုတဲ့ ဆိုးရြားလွတဲ့ တရားေတြရဲ႕

ႏွိပ္စက္မႈကို အညံ့ခံျခင္းပါပဲ။ ခက္ခဲလွတဲ့ ဘဝထိုထိုေတြ ျဖတ္သန္းၿပီးကာမွ ရလာတဲ့ မႏုႆတၱဘာဝ ဒုလႅဘ အလွတရား၊ ေသြးေတြ၊ အသက္ေတြ၊ ေပးဆပ္မႈေတြနဲ႔ ေရးျခစ္ရတဲ့ လူသားကဗ်ာဟာ စာမ်က္ႏွာေပၚ တက္မလာဘဲ၊ ေရအိမ္သံုး

စကၠဴဘဝကုိ ေရာက္ၾကတဲ့ လူေတြ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ျမင္ေတြ႔ၾကားေနရတာပါ။

ဉာဏ္နဲ႔ ဝီရိယကို စနစ္တက် သင္ယူတတ္ေျမာက္ ပ်ဳိးေထာင္မွသာ လူသားရဲ႕ အနာဂတ္ အုိးအိမ္ အသက္ရွင္၊ ေနထုိင္မႈဟာ လံုျခံဳ၊ ေအးခ်မ္း၊ သာယာဝေျပာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အဓိက တိုက္ရိုက္အေရးပါတဲ့ ပညာေရးဌာနေတြကို အေလးထား

ေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ ပညာေရးဌာနေတြရဲ႕ အေျခအေနကေတာ့ “နင့္အိုး ေနေနသာသာ ငါေတာင္ ဘယ္က်လို႔ က်ရမွန္းမသိ” ဆိုတဲ့ စကားပံုလို ေက်ာင္းသားေတြရဲ ႔ပညာေရးထက္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြရဲ ႔ပညာေရး၊ စားဝတ္ေနေရးက ပိုၿပီးေတာ့ မျပည့္စံု၊

မလံုေလာက္ ျဖစ္ေနရပါတယ္။ စားဝတ္ေနေရး မလံုေလာက္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသားထုဟာ ဆရာေတြရဲ႕ ေစ်းကြက္ႀကီး ျဖစ္သြားရတယ္။ မူလတန္းေက်ာင္းမွ အျမင့္ဆံုး တကၠသိုလ္ ပညာေရးအထိ ေက်ာင္းပညာေရးက ဆရာေတြရဲ ႔အိပ္ေထာင္ထဲကို

ေရာက္သြားပါၿပီ။ ဆရာေတြရဲ႕ ပညာေရးကို ျမွင့္တင္မေပးႏုိင္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြရဲ ႔ပညာေရးဟာ ဘဲြ ႔သာရတယ္၊ ပညာက ပါမလာဘူး။ ဒီလို ေရမပါတဲ့ ခြက္ႀကီးေတြနဲ႔ ေနာက္မ်ဳိးဆက္ ေက်ာင္းသားေတြကို ဝိုင္းခုတ္ၾကအံုးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ခြက္စုတ္ ပညာေရး၊ သူေတာင္းစား ပညာေရး ျဖစ္ေနရတာပါ။

စစ္အစိုးရရဲ ႔ပညာေရးအတြက္ သံုးစဲြတဲ့ အသံုးစရိတ္ဟာ ကာကြယ္ေရး အသံုးစရိတ္ေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ “ဇီးေစ့နဲ႔ ျမင့္မိုရ္ေတာင္၊ နံ႔သာဆီနဲ႔ အီး” ေလာက္ကို ကြာျခားေနပါတယ္။ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္က စစ္အစိုးရထုတ္ စာရင္းဇယားအရ

ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနအတြက္ အသံုးစရိတ္ဟာ ဝန္ႀကီးဌာနအားလံုးရဲ ႔ ၇ ဒႆမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရပါတယ္။ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနကေတာ့ ၄ဝ ရာခုိင္ႏႈန္း သံုးစဲြခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

မိန္းတကၠသိုလ္ေက်ာင္းေတြဟာ ကမၼ႒ာန္းေက်ာင္းတုိက္ေတြလို တိတ္ဆိတ္ေနၿပီး၊ ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေရွ႕မွာ သံဆူးၾကိဳး၊ ဂိတ္လက္ေမာင္းတံေတြ ပိတ္ဆို႔ထားတာဟာ တကၠသိုလ္ႀကီးေတြကို စစ္အစိုးရက ေထာင္အျဖစ္ေလာက္ သေဘာထားတာပါ။

ဒါေတြကို တကၠသိုလ္ ဆရာႀကီးေတြကိုယ္တုိင္ နည္းေပါင္းစံုသံုးၿပီး ေဖာက္ထြက္မွသာ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အနာဂတ္ ဘဝေတြ လွပလာမွာပါ။ တစ္ျပည္လံုးမွာ ရွိတဲ့ ဆရာေတြဟာ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိ ကယ္တင္ဖို႔၊ ေက်ာင္းသား လူငယ္ေတြရဲ ႔အနာဂတ္ကို

လမ္းျပဖို႔၊ နည္းေပါင္းစံုနဲ႔ ၾကိဳးစားဖို႔ အနာဂတ္ ႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးက ေတာင္းဆိုေနပါၿပီ။

ဉာဏ္ပညာရဲ႕ သေဘာအတြင္းမွာ ၿပီးျပည့္စံုျခင္း (ဣဒိၶပါဒ)၊ စိုးမိုးႏုိင္ျခင္း (ဣၿႏိၵယ)၊ တုိက္ဖ်က္ျခင္း (ဗလ) စတဲ့ အတြင္းသေဘာေတြ ပါရွိသလို၊ ဝီရိယရဲ႕ သေဘာမွာလည္း ဒီသေဘာတရားေတြ ပါရွိပါတယ္။ အားလံုးဟာ ဉာဏ္ႀကီးႀကီး၊ လံု႔လႀကီးႀကီးနဲ႔

ၾကိဳးစားမယ္ဆိုရင္ တရားမွ်တတဲ့ (သမၼာ) ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံႀကီး တည္ေဆာက္ႏုိင္ေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပလိုက္ရပါတယ္။

ဥစၥာေဘာဂ၊ ဇီဝိတႏွင့္ သုခပြားရန္၊ ဤလူထံ၌၊ ဉာဏ္ဝီရိယ၊ ပေယာဂတည္း။

အရွင္ရာဟုလာ

No comments: